Nykter student är seriös student

Ååååh. Suck. Lund ska satsa på studentbostäder för nyktra studenter som vill satsa på sin skolgång. Låt mig säga så här, det är inte alkohol som hindrar mitt skolarbete. Det är studiemedlet. Det höjs inte i takt med priser och hyra. Jag har en budget, jag har stenkoll, men jag klarar mig inte på studiemedlet. Just nu kan jag pressa ner mina månadsutgifter till 8000. Då får det inte dyka upp något extra, varken tandläkare, extra räkning eller lite dyrare kurslit. Går jag ut är det ner till studentpuben där ölen kostar en tjuga. Öl som dricks hemma är ett bidrag från föräldrarna -evigt tacksam för deras turer till Tyskland.

Studiemedlet är på drygt 7500 i månaden. Eftersom saker går sönder och man trots allt inte kan leva på luft och kärlek behövs ett extrajobb. Och ibland tvingas man jobba ett åttatimmarspass mitt i en hemtenta. Så tro mig, det är inte alkoholen som är det stora problemet, inte för mig i vart fall.

För jag kan dricka en studentikos mängd och ändå komma upp tio nästa morgon. Jag får genomgående VG i betyg. Så att säga att nyktra studenter är de som satsar på sina studier är fel, fel, fel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4022665.ab
http://sydsvenskan.se/lund/article399645/Spritfria-studenter-far-ga-fore-i-AFs-bostadsko.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0