European Social Forum

Jag är kluven. Å ena sidan, ett stort samtal om, ja, allt, förändringar i samhället. Utbyten.

Å andra sidan demonstrationer och aktioner. Har hört att det finns sexbutiker i stan som inte vågar ha öppet då Reclaim the Streets kommer fara förbi. Me no like.

En annan grupp stod utanför migrationsverket klockan sju på morgonen. Champagnefrukost, för, som det stod på affischerna "när det är dag i väst är det natt i öst" (fritt från franska, men så mycket kan jag nog). Sydsvenskan skriver (http://sydsvenskan.se/esf/article369285/Demonstranter-hindrade-Migrationsverkets-personal.html) att champagnen, som egentligen är billig cider, är ironi. "Att de skålade efter en avvisning är talande för den stämning som finns, säger David Veisland". Skålade efter en avvisning? Det ringer en klocka någonstans i huvudet... Någon som kommer ihåg vad han refererar till?

Vidare likställs tjänstemännen med bödlar. Att de visst ska ta personligt ansvar för sina beslut. Beslut som ibland får tragiska konsekvenser. Migrationsverket är nog det sista ställe jag vill jobba på. Vet inte om jag kunnat stå för mig själv om jag tvingats följa regelverk som gör att människor måste utvisas, trots att jag vet det kommer leda till ytterligare lidande. Men det är just det. De jobbar på en myndighet och måste följa reglerna. Om man inte gör vad man ska får man sparken? Jag är dåligt insatt, men jag tycker mest det känns lite fånigt. Marschera upp till riksdagen istället. Utöva påtryckningar och låt folk sköta sitt jobb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0